انواع محصولات نواری سیلیکون ( اکسترودری )

    ۱-      اورینگ متری  سیلیکونی  : ( اورینگ نسوز )

    تولید اورینگ سیلکیونی (ORing Silicone) در انواع اورینگ سیلیکونی بیرنگ، اورینگ سیلیکونی رنگی و اورینگ سیلیکونی اسفنجی

    اورینگ سیلیکونی یا  نسوز چیست؟

    اورینگ سیلیکونی (O’Ring Silicone) یا پلی دی متیل سیلوکسان از خانواده محصولات سیلیکونی هستند. این نوع از سیلیکون ها در برابر گرما مقاومت بسیار بالایی دارند و همین امر باعث شده علی رغم قیمت نسبتا بالای آنها در صنایعی که حرارت در آنجا بالاست پرکاربرد باشد.

    خواص اورینگ سیلیکونی

    اورینگ سیلیکونی دارای خواص منحصر به فرد مانند حل پذیری در حلال های آلی، حل ناپذیری در آب و الکل ها، بی اثری شیمیایی، خواص بالای دی الکتریک، اشتعال پذیری نسبتا پایین، گرانروی کم در درصد بالای رزین می باشد. همین امر باعث شده در صنایع مختلف به عنوان سیال هیدرولیک و انتقال گرما، روان کننده و گریس، رزین های لایه کاری، درزگیر برای مصارف برقی و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

    مشخصات اورینگ سیلیکونی لاستیکی

    • مقاوم در برابر : درجه حرارت شدید، رشد قارچی، اشعه ماوراء بنفش و اشعه ماوراء بنفش، و هوای فشرده
    • موارد استفاده : سوخت، سیلیکون و نفت بر اساس روغن، اسید
    • محدوده دما : ۷۵- درجه فارنهایت تا ۴۵۰ درجه فارنهایت (-۶۰ درجه سانتی گراد تا ۲۳۲ درجه سانتی گراد)
    • درجه سختی : ۳۰ تا ۸۰
    • استاندارد سختی : ۷۰
    • رنگ های استاندارد: زنگ زده / نارنجی، شفاف؛ رنگ های دلخواه نیز پذیرفته می شود.

    کاربرد اورینگ سیلیکونی :

    اورینگ سیلیکونی با عنوان پکینگ یا اتصال هلالی نیز نامیده می شود. این محصول یک درز گیر مکانیکی به شکل هلالی است که حلقه ای لاستیکی با سطح مقطع گرد می باشد و برای قرار گرفتن در یک شیار و تحت فشار بودن میان دویا چند بخش طراحی شده است تا آب بندی در محل اتصال ایجاد نماید. از اورینگ می توان در کاربردهای ایستاتیک یا دینامیک در جایی که بین اورینگ و بخشهای متصل به آن حرکت وجود دارد استفاده کرد. مثال هایی از کاربرد دینامیک اورینگ مانند شفتهای پمپ دوار و پستونهای سیلندر هیدرولیکی می باشد. این سیلیکون رایج ترین نوع آب بندی است که در طراحی ماشین آلات استفاده می شود چرا که اورینگ ها ارزان قیمت هستند و به آسانی قابل تولید هستند، قابل اطمینان هستند و نصب آسانی دارند. همچنین می توانند دهها مگاپاسکال(هزاران پاسکال) فشار را آب بندی نماید.

    انواع اورینگ سیلیکونی

    اورینگ سیلیکونی در دو شکل حلقه ای و همچنین متری موجود می باشد. اورینگ حلقه ای معمولاً در سایزهای استاندارد وجود دارد. وقتی نیاز به اورینگی با قطر خیلی بزرگ باشد از اورینگ متری استفاده می شود که با چسب به شکل حلقه ای تبدیل می شود و قابل استفاده می باشد. اورینگ ها تقریباً در هر صنعتی کاربرد دارند.

    تولید اورینگ سیلیکونی

    اورینگ سیلیکونی با روش اکستروژن، قالب گیری تزریقی، قالب گیری با فشار و قالب گیری انتقالی تولید می شوند. تولید این محصول اولین بار در سال ۱۸۹۶ توسط یک سوئدی به نام جی او لوندبرگ انجام شد. این محصول در سال ۱۸۹۱ وارد آمریکا شد. در طی جنگ جهانی دوم دولت آمریکا از امتیاز تولید اورینگ سیلیکونی به عنوان محصول مهمی مرتبط با جنگ بهره برداری شد و حق تولید آن را به سازمانها اعطا کردند.

    ۲-      نوار درزگیر سیلیکون:

    نوار درزگیر سیلیکون (Silicone Sealing Strip) از جمله محصولات نوار سیلیکونی است که شامل نوار سیلیکونی رنگی و نوار سیلیکونی بیرنگ می باشد.

    با توجه به شکل پذیری مناسب و ویژگی های متعدد سیلیکون که قبلاً در انواع دیگر این محصول ذکر کردیم ،نوار درز گیر سیلیکون یکی از پرمصرف ترین انواع این محصول است که می توان آن را در طرح و نقشه های مختلف تولید نمود.

    موارد استفاده از نوار درزگیر سیلیکون :

    • بویلرها  و  انواع  تجهیزات تحت فشار و دما
    • در  دستگاههای تولید مواد غذایی در قسمت هایی که با مواد خوراکی در تماس می باشد .
    • درب های ضد حریق و ضد سرقت و همچنین پنجره ها
    • تعمیر نشت در لوله های آب و  تعمیرات زیر آب
    • استفاده در سیم کشی برق به عنوان درزبند و آب بند  و همچنین عایق الکتریکی
    • محافظت از لوازم و اتصالات هیدرولیک و یا دیگر اتصالات فلزی در معرض گرما

    ۳-      سیلیکون رابر چهارگوش :

    سیلیکون رابر چهارگوش (Square Silicone Rubber) از جمله محصولات سیلیکونی می باشد که با فرمولاسیون خاصی که دارد غیرسمی، منعطف و مقاوم الکتریکی است

    سیلیکون رابر چهارگوش (Square Silicone Rubber) از جمله محصولات سیلیکونی می باشد. سیلیکون در حالت عادی و قبل از تبدیل به نوار به صورت ژل بسیار چسبناک و یا مایع است . برای تولید لاستیک سیلیکون آماده سازی در چند مرحله انجام می گیرد . ابتدا کاتالیز شده و به کامپاند تبدیل و سپس با عبور از قالب مربوطه و عبور از کوره با فشار پخته و به سیلیکون رابر چهار گوش تبدیل می گردد .

    مزایای استفاده از سیلیکون رابر چهارگوش عبارت است از :

    • غیر سمی بودن
    • انعطاف پذیری بالا
    • مقاومت استاتیکی و مکانیکی بالا
    • مقاومت در برابر ۶۵۰ ولت الکتریسیته
    • فرمولاسیون مختلف و درجه سختی متنوع